Ponad 11-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Rychnowo - Olsztynek został w środę 6 grudnia otwarty dla kierowców. Do końca roku niemal cała siódemka w woj. warmińsko-mazurskim będzie w klasie drogi ekspresowej.

Jak powiedział podczas uroczystości oddania trasy do użytku minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, dzięki tej inwestycji kierowcy szybciej i bezpieczniej pojadą na trasie łączącej Olsztynek z Ostródą. Podkreślił, że będzie to miało wpływ na zdecydowane zmniejszenie liczby wypadków drogowych i ich ofiar.

Dodał, że to kolejny etap budowy drogi ekspresowej S7 łączącej Gdańsk, Warszawę i Kraków. Dlatego - jak mówił - jest to droga nie tylko ważna dla Warmii i Mazur, ale potrzebna Polsce i Polakom.

Przypomniał, że rząd PiS w tym roku powiększył limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych do 135 mld zł. Jego zdaniem pozwoli to zrealizować cele, jakimi są m.in. budowa ciągów komunikacyjnych na osi północ-południe i dokończenie sieci dróg, która wpłynie na rozwój gospodarczy kraju.

Za 10 lat wszystkie miasta wojewódzkie będą połączone siecią dróg ekspresowych i autostrad — zapowiedział minister.

Oddana w środę do użytku inwestycja polegała na budowie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 o długości 11,2 km, dróg serwisowych, obiektów inżynierskich i obiektów ochrony środowiska, a także remoncie wybranych dróg lokalnych. Wykonawcą inwestycji o wartości ponad 388 mln zł była spółka Strabag.

Dotychczas w woj. warmińsko-mazurskim wybudowano już ponad 133 km trasy S7 na odcinkach: Elbląg - Ostróda Północ (59,4 km), Olsztynek - Nidzica (31,3 km), Nidzica - Napierki (22,7 km) i Ostróda Południe - Olsztynek (20,1 km).

Budowana jest jeszcze obwodnica Ostródy, czyli odcinek S7 Ostróda Północ - Ostróda Południe (9,7 km). Zakończenie tej inwestycji planowane jest jeszcze w tym roku. Cała droga S7 realizowana w woj. warmińsko-mazurskim przez olsztyński oddział GDDKiA będzie wówczas w klasie drogi ekspresowej.

Natomiast w październiku 2018 r. ma zakończyć się budowa odcinka S7 Nowy Dwór Gdański - Elbląg, realizowana przez gdański oddział GDDKiA.

Odcinek z Rychnowa do Olsztynka był realizowany w ramach projektu "Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Miłomłyn (S7) - Olsztynek (S51)" współfinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość tego projektu sięga blisko 2,2 mld zł, z czego ponad 1 mld 176 mln zł to dofinansowanie z UE.

Odcinek ten to część inwestycji o łącznej długości ok. 20,1 km, która została podzielona na dwa zadania realizacyjne: Ostróda Południe - Rychnowo (8,8 km), który udostępniono do ruchu w sierpniu, oraz Rychnowo - Olsztynek (11,2 km).