Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza na kolejny Koncert symfoniczny. Filharmoników poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Jesus Medina (Meksyk), a solistką koncertu będzie skrzypaczka Monika Dondalska. Koncert odbędzie się w piątek 24 marca o godz. 19:00.

W piątkowy wieczór usłyszymy I Koncert skrzypcowy op.8 Joachima Kaczkowskiego. Muzyka popularnego w XIX w. kompozytora, skrzypka i pedagoga, urodzonego w Warszawie rówieśnika Fryderyka Chopina zostanie nam przypomniana po ponad 150 latach. Stanie się to za sprawą Moniki Dondalskiej - solistki i koncertmistrzyni Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, która twórczość Joachima Kaczkowskiego uczyniła jednym z przedmiotów swoich artystycznych poszukiwań. Artystka w 2010 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Vadima Brodskiego. Jest laureatką wielu konkursów skrzypcowych.

W koncercie ponadto usłyszymy uwerturę do opery Łaskawość Tytusa; KV 621 Wolfganga Amadeusa Mozarta. To jedna z ostatnich kompozycji przedwcześnie zmarłego Mozarta, napisana w dwóch aktach do libretta Caterina Mazzoli (według Pietra Metastasia) jest jedną z rzadziej wykonywanych oper kompozytora. Prapremiera Łaskawość Tytusa odbyła się 6 września 1791 r. w Teatrze Narodowym w Pradze.

Koncert dopełni I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. Trzeci z wielkich „Panów B” po Bachu i Beethovenie uchodził Brahms za kontynuatora najlepszych tradycji niemieckiej symfoniki. Gorący zwolennik muzyki absolutnej, antagonista Wagnera mawiał o sobie, że urodził się zbyt późno. W ten sposób dawał wyraz swojemu niezadowoleniu z powodu romantycznego programizmu, jaki wdzierał się do serc berlińskiej i wiedeńskiej publiczności. Między innymi z tych powodów jego I symfonia nazywana jest X symfonią Beethovena. Podobnie jak jego muzyczny mentor Brahms jawi się w niej jako piewca klasycznej formy. Zwarta, przejrzysta budowa nie przeszkadzała jednak kompozytorowi w ukazywaniu pokładów wspaniałej ekspresji, wielkiego dramatyzmu i siły wyrazu jaka cechować będzie również jego kolejne dzieła symfoniczne.