Aplikacja Deaf Help umożliwiająca wezwanie pomocy przez numer alarmowy 112 udostępniona kolejnej grupie osób głuchych na Warmii i Mazurach. To szansa na walkę z wykluczeniem głuchych, którzy do tej pory w sytuacji zagrożenia mieli problem z wezwaniem pomocy. Termin podpisania porozumienia między Urzędem Wojewódzkim w Olsztynie, a stowarzyszeniem „Nie migaj się” w Giżycku, nie jest przypadkowy. W sobotę obchodzimy Europejski Dzień Numeru 112.

Pierwotnie rozwiązaniem miały być sms-y, czyli krótkie wiadomości tekstowe wysyłane z telefonu. W wielu przypadkach nie zdały jednak egzaminu.

Znaczna część z tych osób nie jest w stanie napisać składnego zdania, które zrozumiałby operator. Dlatego wymyśliliśmy aplikację na urządzenia mobilne — mówi Krzysztof Kuriata, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Urząd Wojewódzki w Olsztynie.

Na Warmii i Mazurach działa aplikacja Deaf Help, która ma ułatwić wezwanie pomocy osobom głuchym. Wystarczy wybrać jeden z 18 obrazków ilustrujących zagrożenie, by wezwać pomoc. Głusi między innymi z Olsztyna i Iławy z aplikacji korzystają od ponad roku.

Dzięki porozumieniu podpisanemu przy okazji obchodów Europejskiego Dnia Numeru 112, w aplikacji będą mogły zarejestrować się osoby z Giżycka. Po krótkim szkoleniu i wpisaniu danych personalnych do bazy urzędu wojewódzkiego będą w stanie szybko wezwać pomoc.

To jak ważna jest aplikacja, przedstawili aktorzy olsztyńskiej Pantomimy Głuchych. Przede wszystkim pokazali najmłodszym, w jakich sytuacjach należy wezwać pomoc i jak korzystać z numeru alarmowego 112. Krótki spektakl był także dowodem, że wykorzystując nowe technologie mogą być samodzielni.

Próśb o pomoc pochodzących z aplikacji dla niesłyszących jest kilkadziesiąt w skali roku. W sumie dyspozytorzy numeru alarmowego 112 dziennie odbierają nawet 3 tysiące telefonów.